agama islam - tenangkan jiwa

sama sama lah kito cari kebenaran sesungguh kebenaran sajalah yg akan membatalkan yg batil dlm kehidupan kita seharian...

Tuesday, November 27, 2007

petua orang tua-tua

Bagitahu kami jika anda ada sebarang masalah, banyak lagi petua yang dpt d'kongsi bersama.. dari hujing kaki hingga hujung kepala, baik dalaman atau luaran.. Kita hanya berikhtiar, kuasa Tuhan yang menyembuhkan. Petua mengatasi ilmu. Ntah la..

Menghilangkan Kelemumur

Caranya; parut nenas muda kemudian lumurkan pada kepala. Sapu rata-rata hingga ke kulit. Biarkan seketika sebelum di basuh.Amalkan selalu, anda akan dapati kelemumur akan hilang.

Melembutkan Tangan

Ambil serbuk kopi yang telah digunakan, dan lumurkan pada tangan dan gosok dalam beberapa minit. Setelah itu bilas tangan anda dengan air bersih, Anda akan dapati tangan anda terasa lembut .Ulangi selalu.

Ubat Senggugut

Cara mengatasi; Ambil secekek pucuk senduduk dan cuci bersih. Ibu kunyit sebesar jari manis dibuang kulit dan di rebus bersama daun senduduk dengan tiga cawan air. Apabila air tinggal lebih kurang satu cawan, tapis dan baca selawat tiga kali. Minum ketika masih suam tiga pagi setiap kali haid.

Atasi Badan Berbau

Cara mengatasinya, ambil kulit oren dan rebus di dalam periuk dengan sedikit air selama lima minit. Sejukkan sebentar dan selepas itu sapu pada badan. Amalkan selalu insya-allah usaha anda akan mendapat hasil yang memuaskan.

Hilang Kedut Muka

Ambil sebiji lobak merah, parut hingga hancur. Kemudian ambil satu susu tepung jagung dan sebiji kuning telur. campurkan semua ramuan itu dan kacau sehingga sebati. sapukan pada tempat berkedut itu. Biarkan 20 minit dan basuh.. pakai malam, cuba lah.

Mulut Berbau

Ambil tujuh (7) daun sirih, kemudian ramas dengan semangkuk air suam dan campurkan dengan sedikit garam. Amalkan berkumur setiap pagi.. InsyaAllah

Atasi Masalah Bulu Ketiak

cabut semua bulu ketiak, selepas itu celup ubi kunyit "kunyit hidup" kedalam kapur sirih. dan gosok2 hingga rata selama beberapa minit.. Amalkan beberapa kali mudahan masalah akn selesai.. bulu ketiak tak akan tumbuh lagi..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home